confi(g)

  
Lucinda Ra Logo

Simon Allemeersch (1980) studeerde Germaanse Talen aan de KU Leuven en volgde daarna de regieopleiding aan het Rits in Brussel. Tijdens deze opleiding raakte hij betrokken bij verschillende projecten bij het Nieuwpoorttheater, de Unie der Zorgelozen en Kaaitheater. Hij won in 2006 de prijs voor Jong Theater op TAZ met zijn eindwerk Marre de Boire en ontwikkelt sindsdien zijn eigen theaterwerk, steeds in samenwerking met andere kunstenaars en wetenschappers. Met Het fantastische leven van de heilige sint Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen won hij samen met Barbara en Stefanie Claes, Jeroen Van Herzeele, en Giovanni Barcella de Roel Verniersprijs en werden zij geselecteerd voor het theaterfestival 2012 en voor Circuit X. Simon maakte verschillende theatervoorstellingen binnen het collectief Lucinda Ra, vooral in samenwerking met de theatermakers Stefanie Claes en Barbara Claes (Het Fioretti Project, Akaaremoertoe Bahikoeroe, Euthanasie met Barbara en Stefanie, GRONDWERK en andere), of samen met verwante makers als Jozef Wouters (Silence Fini, Het voetbalstadion 1 en 2), Michiel Soete en Bas Devos (Animals Ago en Burning Man) of Enkidu Khaled (Dreams of Environment). Hij werkte bij verschillende stadstheaters zoals de KVS (o.a. Tweekerkenstraat/Rue des deux églises 81), en als stadsresident bij Vooruit (Rabot 4-358). Daarbij is zijn werk te zien in binnen- en buitenland, waarbij hij een goede band heeft met Theater Frascati in Amsterdam, en hij speelde onder ander in Italië op het Santarcangelo Festival, en op Steirischer Herbst (Graz).

Sinds zijn afstuderen werkt hij vaak met een bricolage-achtige wereld op scène die hij soms alleen manipuleert, maar die evenzeer kan bevolkt worden door een grote groep performers. Sinds enkele jaren is het gebruik van film en documentair materiaal steeds belangrijker geworden. Net zoals het co-produceren van een inhoud in samenwerking met organisaties die geen vanzelfsprekende band hebben met het theater, zoals bewoners van een wijk, sociale organisaties, een psychiatrie of een sociale woningmaatschappij. Thema’s die steeds blijven terugkomen zijn de individuele mens en de grotere maatschappelijke structuren, architectuur en landschap, en de persoonlijke ficties waarmee mensen hun bestaan kunnen volhouden.

In 2015 maakte hij De Brievenschrijver bij Globe Aroma en het Kaaitheater, een multimediale voorstelling over zijn overgrootvader die als vluchteling in kamp Zeist in Nederland verbleef en er brievenschrijver werd. Simon maakte deze voorstelling samen met een groep vluchtelingen en bejaarden uit Brussel. Daarnaast maakte Simon het afgelopen jaar samen met muzikant en filmmaker Rudy Trouvé, de muzikanten Mauro Pawlowski en Elko Blijweert en de acteur Pieter Genard Screen, i.s.m Het Nieuwstedelijk, deSingel en ’t Arsenaal. Deze voorstelling ging op 14 september 2018 in première in deSingel, werd warm onthaald en heeft net een eerste tournee achter de rug.

Sinds 2010 zijn de sociale woonblokken van het Rabot en de hele Rabotwijk een rode draad in zijn werk. Die plek werd een thuis. Het werk Rabot 4-358 liep van 2010 tot 2014 en is zowel een artistiek als maatschappelijk onderzoek. De voorstelling ging in première in 2014, en speelt nog steeds voor gespecialiseerde publieken zoals woningmaatschappijen, studenten architectuur, sociaal werk of geneeskunde, architectuurstichtingen, of organisaties zoals de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, of de Vlaamse Maatschappij voor Sociale Woningen. Dit  werk mondde uit in een academisch doctoraatsonderzoek op vrijwillige basis bij de UGent, vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogie.

Simon werkt als gastdocent o.a. aan het KASK Gent, het RITCS in Brussel en DAS Theatre in Amsterdam.