Liefde is geen toeval of kaartspel maar een reisticket naar een theaterstuk.
In de zomer van 2019 trouwde theatermaker Barbara Claes in de Indische stad Thiruvananthapuram met haar Indische man. Op 12 maart 2020 arriveerde
Barbara opnieuw in België. Zonder man. Ze staan aan het begin van een visumaanvraag voor een gezinshereniging. Maar de vereiste administraties en complexiteit ervan én corona gooien roet in het eten. Meer dan een jaar later wacht Barbara nog altijd op het moment om haar man naar België te laten komen. Liefde kent grenzen.
In Honey I’m real I exist doet Barbara Claes alle exacte feiten van haar persoonlijke verhaal uit de trouwdoeken. In dit geval is dat een saree. Het werkproces van haar voorstelling zal gelijk lopen met de visumprocedure. Gaandeweg ontvouwt het stuk zich naar een bij elkaar gepuzzeld wereldbeeld. Tegelijkertijd zal ze haar biografie en de geschiedenis van België reconstrueren aan de hand van een zelfgemaakte toeristengids. Ze moet namelijk haar man wegwijs maken wanneer hij voor het eerst in Europa, zelfs in Vlaanderen, zal arriveren.
Honey I’m real I exist zoomt in en uit op begrippen als (ont)hechting, afkomst, cultuurverschillen, het vreemde, liefde en geschiedenis. De voorstelling speelt voor volwassenen, maar kan ook een publiek van jongeren en studenten aanspreken omwille van de brede thematieken.
Concept, tekst en spel Barbara Claes
Dramaturgie Simon Allemeersch, Stefanie Claes
Speladvies Kristien De Proost
Illustratie & vorm Mario Debaene
Masker Philippe Flachet
Engelse vertaling Peter Flynn
Productieassistentie & techniek Frouke Van Gheluwe
Productie Lucinda Ra
Coproductie Voo?uit
In samenwerking met KVS, Theater Antigone, cc De Grote Post, De Brakke Grond & Museum Dr. Guislain
Met de steun van Vlaanderen en de Stad Gent
Spreiding Vincent Company
Met speciale dank aan Rahul Jigyasu