confi(g)

  
Lucinda Ra Logo

Geïnspireerd op de legende van Sint-Christoffel -van wie de afbeelding auto’s en fietsen siert- creëren Simon Allemeersch, Barbara Claes en Stefanie Claes een universum van theatrale tableaus en pseudo-documentaire cinema, aangestuwd door de muziek van drummer Giovanni Barcella en saxofonist Jeroen Van Herzeele.

Een klein zintuiglijk verhaal dat verwijst naar de grote angsten, de schrik voor het onverwachte, het monsterlijke. Over hoop op bescherming voor geliefden die op weg zijn, onzeker van een behouden thuiskomst. De Heilige Christoffel waakt over iedereen in het verkeer, Amerika, alle immigranten, timmerlieden, schilders, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en hij zou bescherming verlenen tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten en tandpijn.

Eén keer voorbij de vreemdheid en de humor van een heilige die hoedenmakers met immigranten verbindt, beginnen de echte vragen: hoe gaan wij om met dreigende catastrofes en de brute onvoorspelbaarheid van de dood? De kernvraag is: hoe bezweren wij onze angst?

Het fantastische leven van de Heilige Sint-Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen is een gezamenlijk werk van de muzikanten Giovanni Barcella en Jeroen van Herzeele enerzijds en theatermakers Barbara Claes, Stefanie Claes en Simon Allemeersch anderzijds. 

Giovanni Barcella en Jeroen van Herzeele werkten al eerder samen met Simon Allemeersch (de voorstellingen Silence Fini, De bokser en de dood en een aantal losse toonmomenten). Het klankuniversum dat Barcella (drums) en Van Herzeele (sax) opbouwen uit brutale jazzimprovisaties en ingetogen thema’s, vormt een krachtig contrapunt voor de beeldenwereld van Simon Allemeersch. 

Dit parcours wordt nu uitgedaagd door de kleurrijke geanimeerde en getekende wereld van Stefanie en Barbara Claes. De drie theatermakers vinden elkaar in een gedeelde zoektocht naar animatie en fantasierijke vertelling binnen een heel eigen verbeeldingswereld van figuren, kleuren en liederen. Binnen het werk van Simon Allemeersch wordt de live-animatie en de gebricoleerde mechaniek steeds meer uitgedaagd door het werken met film en documentaire beelden.

PERS

  • Het is een wonder, de ontroerende en tegelijk beangstigende schoonheid van het kleine, waarin de uitzonderlijke beeldtaal van de zussen Claes, het objectentheater van Allemeersch en de live jazzy klanken van drummer Giovanni Barcella en saxofonist Jeroen Van Herzeele elkaar hier treffen. Cobra – Liv Laveyne
  • Terwijl theater vaan op veilig speelt, brengen De Werf & Silence Fini iets onvoorziens in “Het fantastische leven van de heilige Sint-Christoffel’. Met de meest verrassende voorstelling van het seizoen als resultaat. De Standaard – Wouter Hillaert
  • Het zijn meesters in het verrassen en met emotie(tjes) overrompelen van het publiek. Een aanrader voor de (theater)avonturier en een krachtig tegengif voor de ‘marketing van de angst’.  Knack – Els Van Steenberghe
  • Adembenemend mooie beelden. Het grillig jazzwerk van Giovanni Barcella en Jeroen Van Herzeele opereert als een vitale kracht die het leven celebreert.De Morgen – Evelyne Coussens