confi(g)

  
Lucinda Ra Logo

Lucinda Ra is een collectief van theatermakers, jazz-muzikanten en beeldend kunstenaars, dat zich  als een gelegenheidscollectief gedraagt. De kerngroep van het collectief is beginnen samenwerken in 2011. Maar Lucinda Ra werkt dus enkel als er zich een project aandient – met een minimum aan overhead, structuur en middelen. De enige vaste kracht van Lucinda Ra is iemand die deeltijds het zakelijke opvolgt. Als collectief werkt Lucinda Ra vaak aan de hand van theatrale vormen die niet enkel op de theaterscène thuishoren – dat kan ook gaan over het maken van boeken en teksten, animatiefilm, concerten of expo’s.

Lucinda Ra heeft over de jaren vaak gewerkt met langdurige residenties op plekken waar de kunsten niet vanzelfsprekend zijn, zoals in sociale huisvesting, (kinder en jeugd)psychiatrie, geriatrische psychiatrie of een dorp in West Vlaanderen. Soms zijn de projecten een individueel project van 1 van de leden, ondersteund door het hele collectief, maar het kan ook gaan om een  project uit een twintigtal spelers, zowel professioneel als niet-professioneel.

De realiteit om ons heen, die interesseert ons.  We houden van de uitspraak van kunstenaar Robert Filiou: Art is what makes life more interesting than art. Dit uit zich bijvoorbeeld in het documenteren van materiaal, het opnieuw leren kijken naar de werkelijkheid, en onderzoek en werk maken op plekken als jeugdpsychiatrie, sociale hoogbouw zoals het Rabot, over onderwerpen als stadsontwikkeling, euthanasie, armoede of gezinsproblematieken. Vervolgens nemen we deze onderwerpen onder de loep met fantasie, met research, in samenwerking met experts of met muziek. Soms werken we met iemand die op straat leeft, soms met professionele muzikanten of met een socioloog.

We willen de wereld niet veranderen.
We willen er aandacht aan besteden. 

De makers en projecten van Lucinda Ra zijn niet onopgemerkt gebleven. Binnen de kerngroep ontvingen theatermakers als Stefanie Claes en Simon Allemeersch al de prijs Jong Theater op TAZ, nominatie voor de toneelschrijfprijs voor Barbara Claes. Het theaterwerk van de groep kreeg bijvoorbeeld de Roel Verniersprijs of selectie voor Circuit X. Verschillende voorstellingen stonden op het Theaterfestival in Vlaanderen, of op het Nederlandse Theaterfestival. Het werk van Lucinda Ra toerde in binnen- en buitenland. Lucinda Ra ontving de Ultima voor Podiumkunsten 2021 van de Vlaamse regering. Lucinda Ra is sterk verbonden met de Gentse cultuurwereld en heeft als vertrouwde co-producenten o.a. VIERNULVIER en de Kopergietery.

Lucinda Ra is

Barbara Claes (1983) werkt als actrice, performer, schrijver en theatermaker. Ze combineert een grote liefde voor zelfgemaakte objecten en gedaantes, landschappen, foolness en talen. Barbara behaalde na haar studie Audiovisuele Assistentie aan het Rits, haar meestergraad in het Theater in het Rits in Brussel. Samen met haar zus Stefanie maakten ze verschillende creaties met o.a. anderstalige nieuwkomers en psychiatrische patiënten (De Bultenklacht, Het Fioretti Project,…). 
Barbara schreef in 2015 aan een theaterstuk/film in een landschap voor twaalf of meer personen, een gezinsdrama dat Akaaremoertoe Bahikoeroe ging heten, en een productie werd van Lucinda Ra ism het dorp Zwankendamme. Barbara werd hier voor genomineerd voor de Taalunie Theaterschrijfprijs 2016.
📧 claes.barbara”at”hotmail.com

Simon Allemeersch (1980) studeerde Germaanse Talen aan de KU Leuven en volgde daarna de regieopleiding aan het Rits in Brussel. Tijdens deze opleiding raakte hij betrokken bij verschillende projecten bij het Nieuwpoorttheater, de Unie der Zorgelozen en Kaaitheater. Hij won in 2006 de prijs voor Jong Theater op TAZ met zijn eindwerk Marre de Boire en ontwikkelt sindsdien zijn eigen theaterwerk, steeds in samenwerking met andere kunstenaars en wetenschappers. Met Het fantastische leven van de heilige sint Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen won hij samen met Barbara en Stefanie Claes, Jeroen Van Herzeele, en Giovanni Barcella de Roel Verniersprijs en werden zij geselecteerd voor het theaterfestival 2012 en voor Circuit X. Simon maakte verschillende theatervoorstellingen binnen het collectief Lucinda Ra, vooral in samenwerking met de theatermakers Stefanie Claes en Barbara Claes (Het Fioretti ProjectAkaaremoertoe Bahikoeroe, Euthanasie met Barbara en Stefanie, GRONDWERK en andere), of samen met verwante makers als Jozef Wouters (Silence FiniHet voetbalstadion 1 en 2), Michiel Soete en Bas Devos (Animals Ago en Burning Man) of Enkidu Khaled (Dreams of Environment). Hij werkte bij verschillende stadstheaters zoals de KVS (o.a. Tweekerkenstraat/Rue des deux églises 81), en als stadsresident bij Vooruit (Rabot 4-358). Daarbij is zijn werk te zien in binnen- en buitenland.
Sinds zijn afstuderen werkt hij vaak met een bricolage-achtige wereld op scène die hij soms alleen manipuleert, maar die evenzeer kan bevolkt worden door een grote groep performers. Sinds enkele jaren is het gebruik van film en documentair materiaal steeds belangrijker geworden. Net zoals het co-produceren van een inhoud in samenwerking met organisaties die geen vanzelfsprekende band hebben met het theater, zoals bewoners van een wijk, sociale organisaties, een psychiatrie of een sociale woningmaatschappij. Thema’s die steeds blijven terugkomen zijn de individuele mens en de grotere maatschappelijke structuren, architectuur en landschap, en de persoonlijke ficties waarmee mensen hun bestaan kunnen volhouden. 
In 2015 maakte hij De Brievenschrijver bij Globe Aroma en het Kaaitheater, een multimediale voorstelling over zijn overgrootvader die als vluchteling in kamp Zeist in Nederland verbleef en er brievenschrijver werd. Simon maakte deze voorstelling samen met een groep vluchtelingen en bejaarden uit Brussel. Daarnaast maakte Simon het afgelopen jaar samen met muzikant en filmmaker Rudy Trouvé, de muzikanten Mauro Pawlowski en Elko Blijweert en de acteur Pieter Genard Screen, i.s.m Het Nieuwstedelijk, deSingel en ’t Arsenaal. Deze voorstelling ging op 14 september 2018 in première in deSingel, werd warm onthaald en heeft net een eerste tournee achter de rug.
Sinds 2010 zijn de sociale woonblokken van het Rabot en de hele Rabotwijk een rode draad in zijn werk. Die plek werd een thuis. Het werk Rabot 4-358 liep van 2010 tot 2014 en is zowel een artistiek als maatschappelijk onderzoek. De voorstelling ging in première in 2014, en speelt nog steeds voor gespecialiseerde publieken zoals woningmaatschappijen, studenten architectuur, sociaal werk of geneeskunde, architectuurstichtingen, of organisaties zoals de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten, of de Vlaamse Maatschappij voor Sociale Woningen. Dit  werk mondde uit in een academisch doctoraatsonderzoek op vrijwillige basis bij de UGent, vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogie.
Simon werkt als gastdocent o.a. aan het KASK Gent, het RITCS in Brussel en DAS Theatre in Amsterdam.
📧 simon_allemeersch”at”hotmail.com

Stefanie Claes (1983) verkreeg een diploma plastische kunsten aan het Sint Lucas Gent en later behaalde ze haar master in de dramatische kunsten regie aan het Rits in Brussel. Stefanie maakt beeldende kunst op het theater, of: ze maakt theater van tekeningen en figuren. Haar stijl is grotesk verfijnd. Dit jaar zal ze zich ook bijscholen in het maken van animaties. Ze maakte ettelijke voorstellingen, zowel alleen als met haar zus Barbara als met het gezelschap van Lucinda Ra. Met haar afstudeervoorstelling ‘Het feest Van De Platte Cake’ won ze de Prijs Jong Theater op TAZ 2010. Charlotte Salomon is één van haar grote inspiraties. Stefanie is lid van Lucinda Ra.
📧 claesstefanie1″at”gmail.com

Sofie Van der Linden (1986) studeerde Experimenteel Atelier aan Sint Lucas in Gent en Multimediale Vormgeving aan het KASK in Gent. In 2017 en 2018 resideerde ze aan de Jan Van Eyckacademie in Maastricht. Tekenen ligt aan de basis van al haar werk. Haar tekeningen getuigen van een fascinatie voor ruimte, de maat van architectuur en de manier waarop we ruimtes gebruiken. Ze vertrekt daarbij steeds vanuit een herinnering of persoonlijke perceptie van een plek. In de tekeningen zoekt ze naar nieuwe verbindingen. Overlapping, schaal en perspectief spelen daarin steeds een belangrijke rol. Haar afstudeerproject werd geselecteerd voor de tentoonstelling Coming People in het SMAK Gent (2009). Nadien was haar werk te zien in verschillende kunstencentra waaronder Netwerk Aalst (2012), CIAP Hasselt (2013), Lokaal 01 Antwerpen (2013), C-Mine Genk (2015), Drawing Centre Diepenheim (2016), e.a. Ze bracht werkverblijven door in Platform Garanti, Istanbul (2009), Frans Masereel Centrum, Kasterlee (2012, 2015), FLACC, Genk (2014) en RAVI, Luik (2016). In 2014 en 2015 werkte zij aan een project in het centrale magazijn van De Kringwinkel in Antwerpen. Het werk ‘Varia’ bestond uit een gegidste rondleiding doorheen het magazijn en een publicatie ‘Een Catalogus’. In 2015 bracht ze na de residentieperiode in FLACC een eerste artist book uit. Deze publicatie ‘Coin Perdu’ werd uitgegeven door MER.Paper Kunsthalle in samenwerking met vormgever Geoffrey Brusatto. In het seizoen  ’17-’18 was ze artist-in-residence in De Warande in Turnhout waar ze in maart 2019 haar werk ‘de aard en de maat’ voorstelde.
📧 sovdlinden”at”gmail.com

Mario Debaene (1964) studeerde af aan het KASK in Gent als Meester in de audiovisuele kunsten binnen animatiefilm. Hij werkte zowel als cameraman, als ontwerper voor film en boeken of typograaf, o.a. in samenwerking met Gert Dooreman. Debaene was daarnaast ook illustrator voor De Standaard en Le Monde en voor tijdschriften zoals recto:verso en Humo. Doceert nu aan het Kask binnen de richting animatie en is vaste typograaf en vormgever bij tal van culturele organisaties en gezelschappen zoals Wunderbaum of Volkskunde Vlaanderen. Ontwierp al verschillende affiches en publicaties voor theatervoorstellingen van Simon Allemeersch.
📧 mariodebaene”at”gmail.com

Giovanni Barcella (Italië, 1970) studeerde als jazzdrummer bij Arki Buelli en bij het CDPM centrum met Giampiero Prina. Hij vestigde zich in België in 1999 en startte samenwerkingen met Koen De Cauter, Fapy Lafertin, Dick Van der Harst en Bart Maris. Sindsdien heeft hij gewerkt met lokale en internationale artiesten en bands. Zijn stijl is intens, explosief en poëtisch tegelijkertijd. Je zou kunnen zeggen dat zijn moedertaal free jazz is, hoewel hij ook houdt van andere stijlen en tradities. Hij werkte samen met Jean-Jacques Avenel, Marshall Allen, Reggie Washington, Dan Tepfer, Kris Wanders, Jeroen Van Herzeele, Charles Gayle en anderen. Hij speelde solo of als sideman op verschillende internationale festivals en is lid van groepen als Moker, Backback, Bart Maris / Barcella duo, Jeroen van Herzeele Quartet en duo, Paul van Gijsegem trio C02, en Charles Gayle Trio. Hij duikt vaak op in theater- of dansproducties. Hij toerde bijvoorbeeld in 2012-2013 met een theaterstuk Het fantastische leven van de heilige Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen, dat geselecteerd werd voor zowel het Vlaamse Theaterfestival als het Nederlandse. Barcella was ook de initiator van het gratis muziekplatform Ciclic Records , lid van de jury van de Jong Jazz Talent wedstrijd op Gent Jazz. Sinds 2004 is hij ook muziekprogrammator bij het festival Citadelic, bij El Negocito Records en Club.
📧 gio_barcella”at”hotmail.com

Jeroen Van Herzeele (1965) studeerde tenorsax aan de jazz-studio in Antwerpen en kreeg les van Dave Pike, Peter Hertmans en John Ruocco, en volgde in de VS workshops bij Joe Lovano en Dave Liebman. Hij speelt en speelde samen met onder andere Toots Thielemans, Chris Joris Experience, Philip Catherine, Act Big Band, Octurn, Nathalie Loriers Quartet en Kris Defoort & Dreamtime. Hij maakt deel uit van een lange lijst van bands zoals Octurn, het Ben Sluijs Quartet, Mâäk’s Spirit, Ivan Paduart quartet, Variations on A Love Supreme, Kris Defoort’s Dreamtime en vele andere. Zelf is hij de bandleider van het Jeroen Van Herzeele quartet, samen met Giovanni Barcella, Fabian Fiorini en wijlen Jean-Jacques Avenel – met de erfenis van de laatste muzikale periode van Coltrane (denk aan opnames als Interstellar Space, Meditations of Stellar Regions) als onuitputtelijke inspiratiebron. Zijn trektochten binnen en buiten de jazz brachten hem naar Syrië, Libanon, Koeweit, Canada, de VS, en grote delen van Europa en Afrika. In 1999 ontving Van Herzeele de Django d’Or-prijs, die elk jaar wordt toegekend aan een jonge uitmuntende jazzmuzikant, en de Louis Paul Boon-prijs voor zijn hele oeuvre. Momenteel doceert hij aan het conservatorium van Brussel. Bij Lucinda Ra speelt Jeroen oa. mee in de voorstelling Het Fioretti Project, Euthanasie met Barbara en Stefanie en Grondwerk.
📧 jeroen.van.herzeele”at”telenet.be

Koen Massé is sinds begin 2024 zakelijk beheerder binnen het collectief. Hij volgt Brigitte Mys op, die sinds 2002 aan de slag was bij de vzw die nu Lucinda Ra heet. Naast de zorg voor het zakelijk aspect neemt Koen ook deel aan het ruim overleg over en de collectieve uitwerking van lopende en komende projecten.
📧 koen”at”lucindara.be